Δημοτικό Σχολείο Φουρφουρά

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ: 

Αυτό που πάντα αναζητούσαμε και πάντα θέλαμε να πετύχουμε ήταν ένα χαρούμενο σχολείο. Ένα σχολείο όπου ο μαθητής θα άφηνε πίσω του ό,τι στενάχωρο σκοτείνιαζε τη σκέψη και ,την ψυχή του και χάνονταν σε ένα κόσμο όπου μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε και να πετύχει το οτιδήποτε.
Θέλαμε ένα σχολείο που κάθε μαθητής θα ανακάλυπτε τον καλύτερο του εαυτό και θα μάθαινε να τον ξεπερνά. Θα βλέπει ευκαιρίες στα προβλήματα του και θα νιώσει τη δύναμη της επιλογής του. Όταν το παιδί θα στέκεται μπροστά μας θα μπορεί χωρίς φόβο να ορθώσει το λόγο του για να στηρίξει τις πράξεις και τις σκέψεις του.
Το Σχολείο που πάντα φανταζόμασταν και θέλαμε ήταν ένα σχολείο εξωστρεφές. Που θα αγκάλιαζε και θα αγκαλιάζονταν από την κοινωνία. Που θα είχε τις πόρτες ανοιχτές για τον επιστήμονα, τον αγρότη, αλλά και τον τυχαίο, περαστικό ποδηλάτη να μπει μέσα και να πει την ιστορία του, έτσι ώστε με τα μάτια αυτών των ανθρώπων οι μαθητές να γνωρίσουν καλύτερα τον ίδιο τους τον εαυτό.
Θέλαμε οι μαθητές να προσπαθούν κάθε στιγμή να φτάνουν όπου δε μπορούν-φράση του Νίκου Καζαντζάκη από το βιβλίο “Αναφορά στον Γκρέκο”-, ξεπερνώντας το όρια των φόβων τους και του ίδιου τους του εαυτού. Σκεφτόμασταν πως αν μάθεις στα πιτσιρίκια να βλέπουν τον κόσμο με εικαστικότητα, δε θα δεχθούν ποτέ ένα μολυσμένο περιβάλλον και αν μάθεις στα παιδιά να αγαπούν, τότε μεγαλώνοντας θα αγαπούν τη διαφορετικότητα.

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ: 

Η ιστορία μας
Πριν από 83 χρόνια, ένα σχολείο γεννήθηκε. Ήταν το 1930 όταν το Διδακτήριο του Φουρφουρά χτίστηκε για να στεγάσει τα όνειρα των παιδιών και για να δημιουργήσει καινούργια σε μια κοινωνία που ακόμα συνέρχονταν από αλλεπάλληλες ταλαιπωρίες. Από τις δύο αίθουσες του, χτισμένες στα αρχιτεκτονικά πρότυπα του Καποδίστρια, με τα ψηλά ταβάνια και τα μεγάλα παράθυρα στραμμένα προς το νότο, πέρασαν μέχρι και 90 περίπου παιδιά σεένα έτος. Ήταν ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος και η γερμανική κατοχή που παραλίγο να προκαλέσουν το κλείσιμο του σχολείου. Όμως αυτό άντεξε και μέσα από τα λιγοστά παιδιά της μεταπολεμικής περιόδου, γεννήθηκε σιγά σιγά το Δημοτικό Σχολείο Φουρφουρά. Μετά από έναν αιώνα περίπου ζωής, 7 χωριά του Αμαρίου στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο μας το οποίο το σχολικό έτος 2012-2013 αριθμούσε 45 μαθητές.
Ο Φουρφουράς βρίσκεται 44χμ από το Ρέθυμνο, κτισμένος σε ένα λόφο και σε υψόμετρο 460 μέτρα .Απέχει περίπου 25χλμ από τη θάλασσα και κατοικούν 508 κάτοικοι σύμφωνα με την     απογραφή του 2001. Αναφέρεται  πως το όνομα του είναι ανθρωπωνυμικό από τον πρώτο οικιστή Φουρφουρά, γνωστού βυζαντινού οίκου (Στεφ.Ξανθουδίδης). Ο δάσκαλος από το Ρέθυμνο Εμ.Λαμπρινάκης γράφει σε βιβλίο του πως Φουρφουράς είναι κώμη μεγάλη και ληστρική το πάλαι, από εκεί και το όνομα.
Ο Δήμος Αμαρίου είναι δήμος της περιφέρειας Κρήτης που συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης. Προέκυψε από την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Συβρίτου και Κουρητών. Η έκταση του νέου Δήμου είναι 277.74 τ.χλμ και ο πληθυσμός του 6.215 κάτοικοι σύμφωνα με την απογραφή του 2001. Έδρα του νέου δήμου ορίστηκε η Αγία Φωτεινή και ιστορική έδρα ο Φουρφουράς.
 
Τα πετρόχτιστα, βενετσιάνικα οικήματα και τα ταπεινά αγροτόσπιτα συνυπάρχουν αρμονικά μέσα στο πολύχρωμο τοπίο.
Στο Αμάρι μπορεί ο επισκέπτης να γνωρίσει την άλλη Κρήτη, της αγνότητας και της παράδοσης, που αποπνέει άρωμα από τα φρύγανα και το μάραθο που σιγοτραγουδά στο πήλινο τσουκάλι. Το Αμάρι είναι η πιο πράσινη περιοχή του Ψηλορείτη. Δεν είναι μόνο οι συστάδες πεύκων και πρίνων που καλύπτουν τις βουνοπλαγιές, αλλά και τα αμέτρητα λιβάδια που σκεπάζουν τις ρεματιές της κοιλάδας. Ο ορεινός όγκος του Ψηλορείτη με την απόληξή του προς την περιοχή του Αρκαδίου δεσπόζει στα βορειοανατολικά, ενώ στα νότια το Κέδρος και η Σάμιτος οριοθετούν την εύφορη και αναλλοίωτη στο πέρασμα των χρόνων κοιλάδα. < Τα νερά αφθονούν στην περιοχή απόρροια των πολλών βροχών και των στεγανών πετρωμάτων. Μικροί χείμαρροι ξεχύνονται από τις βουνοπλαγιές για να καταλήξουν βόρεια στον Πρασσιανό ποταμό όπου υπάρχει το φράγμα των Ποταμών ή νότια στον Λιγιώτη ποταμό που ρέει όλο σχεδόν το χρόνο. Ο Πλατύς ποταμός στο Βυζάρι τροφοδοτεί μια λιμνοδεξαμενή που χρησιμεύει για αρδευτικές ανάγκες. Οι οικισμοί της περιοχής είναι ξακουστοί στην Κρήτη για την παραδοσιακή αρχιτεκτονική τους και είναι διάσπαρτοι μέσα στις ρεματιές και τις πλαγιές των βουνών. Οικισμοί όπως ο Φουρφουράς, τα Πλατάνια, του Καλογέρου, το Θρόνος, οι Κουρούτες, το Αποδούλου, ο Πλάτανος, η Λοχριά, η Πατσός, η Βισταγή, η Νίθαυρη, είναι χτισμένα περιμετρικά στις πλαγιές του Ψηλορείτη. Από την άλλη ο Μέρωνας, το Γερακάρι το ?Ανω Μέρος, οι Ελένες και οι Βρύσες κείτονται στους πρόποδες του όρους Κέδρος, ενώ το Αμάρι, ο Οψιγιάς, το Μοναστηράκι, οι Λαμπιώτες και το Πετροχώρι δεσπόζουν από τη μεριά της Σάμιτου. Οικισμοί που ήκμασαν σε παλιότερες εποχές όπως το Μοναστηράκι, το Βυζάρι, η Σχολή Ασωμάτων, η Γέννα είναι κτισμένοι μέσα στις κοιλάδες και ρεματιές της περιοχής. Το νοτιότερο τμήμα του Αμαρίου καταλαμβάνει η περιοχή της Αμπαδιάς, που κατά την ιστορία υπήρξε έδρα των αγριότερων Τουρκοκρητικών.
Το οδικό δίκτυο της περιοχής είναι δαιδαλώδες ακριβώς για να εξυπηρετήσει την επικοινωνία των οικισμών. Η βασική είσοδος είναι από το Ρέθυμνο με τον επαρχιακό δρόμο του Αμαρίου που διέρχεται πάνω από ένα από τα ελάχιστα τοξωτά γεφύρια του νησιού ( Σίμα Καμάρα), και νότια από την πεδιάδα της Μεσαράς μέσω Τυμπακίου. Δευτερεύουσες οδικές αρτηρίες συνδέουν την περιοχή μέσω Αρκαδίου και Σπηλίου με την πόλη του Ρεθύμνου ενώ ο επαρχιακός δρόμος που περικυκλώνει όλες τις νότιες παρυφές του Ψηλορείτη, οδηγεί στη Γέργερη και το Ζαρό. Πέρα από αυτές τις διαδρομές η περιοχή προσφέρει μια πληθώρα εναλλακτικών περιηγήσεων και προσεγγίσεων μέσω Γέργερης και Ζαρού. Εντυπωσιακές είναι οι διαδρομές μέσω Αρκαδίου και Σπηλίου, με την τελευταία μάλιστα να διασχίζει τον ορεινό όγκο του Κέδρους και το οροπέδιο Iους Κάμπος με τις ενδημικές τουλίπες του. Πολλοί αγροτικοί και δασικοί δρόμοι σκαρφαλώνουν ψηλά στα γύρω κορφοβούνια, φτάνοντας μάλιστα ελάχιστες εκατοντάδες μέτρα κάτω από την κορφή του Ψηλορείτη, στην περιοχή της Λοχριάς.

Η ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ: 

Συμμετέχοντες μαθητές:

  • Αντωνάκης Στέφανος
  • Μουρτζανός Αλέξανδρος
  • Μανωλιτσάκη Κατερίνα
  • Αντωνάκης Γιώργης

Συμμετέχοντες  εκπαιδευτικοί:

 
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 

Δημοτικό Σχολείο Φουρφουρά
Φουρφουράς Αμαρίου Νομού Ρεθύμνου
Τ.Κ. 74061, Ρέθυμνο, Κρήτη
 
Ιστοσελίδα : https://fourfourasweb.wordpress.com
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2833041268 (Σχολείο)
Email Σχολείου : mail@dim-fourf.reth.sch.gr
 
Ονοματεπώνυμο διευθυντή: Άγγελος Πατσιάς

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: 

Σχολικό Δίκτυο των Ορέων  
Ένας από τους πρωταρχικούς στόχους μας ήταν το άνοιγμα του σχολείου στη κοινωνία. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το Σχολικό Δίκτυο των Ορέων. Μια σύμπραξη ορεινών σχολείων που σκοπό είχαν να γνωρίσουν τον τόπο και τις παραδόσεις τουςκαι να επιστρέψουν στη κοινωνία με όποιο τρόπο θέλουν τη   γνώση αυτή.   Ο βασικότερος στόχος του δικτύου ήταν και θα είναι η   απόκτηση μιας κοινής γλώσσας επικοινωνίας ανάμεσα στους   μαθητές και ανάμεσα σε χωριά και παραδόσεις που μέχρι   σήμερα δρούσαν ανεξάρτητα και μη συλλογικά.
Κοινοτική επιχειρηματικότητα  
Μια πολύ ωραία ομάδα έφτιαξαν τα παιδιά για να   παράγουν το πρώτο τους αρωματισμένο   ελαιόλαδο. Με αφορμή το Σχολικό Δίκτυο των   Ορέων και τις κοινές δράσεις που θέλουμε να   αναπτύξουμε, παρέα με το Δημοτικό Ζωνιανών   και Σισών ξεκινήσαμε να αρωματίζουμε λάδι  κάτω από την κοινή ετικέτα “σχoilειό”.      
Σχολικό Μουσείο Προφορικής Ιστορίας   
Το Σχολικό Μουσείο Προφορικής Ιστορίας αποτελεί μια   προσπάθεια εκμάθησης της τοπικής Ιστορίας μέσα από τη   σκοπιά του καθημερινού ανθρώπου και μέσα από γεγονότα   που σημάδεψαν την πορεία του τόπου των μαθητών. Μέσα   από τους ανθρώπους οι μαθητές ανακαλύπτουν τον εαυτό   τους, ενισχύουν την ταυτότητα τους και βρίσκουν το   ενδιαφέρον για ένα μάθημα που όσο σημαντικά να είναι τα   όσα αναφέρει, ο μαθητής αδυνατεί τις περισσότερες των   περιπτώσεων να κάνει τη σύνδεση με το παρόν. Οι μαθητές   λοιπόν παίρνουν τις κάμερες και μετά από μια σύντομη   εκπαίδευση που κάνανε στις τεχνικές της αφήγησης,   βρίσκουν ανθρώπους που θεωρούν ότι κάτι έχουν να τους   πουν και τους παίρνουν συνέντευξη. Σε αυτήν ακούγονται   πληροφορίες για τα παιδικά χρόνια των ανθρώπων αυτών, τα   ταξίδια προς το Ρέθυμνο, το σχολείο, τα χρόνια της κατοχής,   την κουζίνα που είχαν και πολλά πολλά άλλα.
Πρόγραμμα  τηλεδιασκέψεων “Οδυσσέας”
Το πρόγραμμα τηλεδιασκέψεων είχε ως   στόχο  την ανταλλαγή ιδεών και προβληματικών   πάνω σε ένα θέμα, που για φέτος ήταν η Μεσόγειος. 6 σχολεία από   όλη την Ελλάδα, 3 σε αστικές και 3 σε αγροτικές περιοχές,   επικοινώνησαν κατά ζεύγη ώστε να έρθουν κοντά μαθητές με   διαφορετικές συνήθειες και τρόπους ζωής.          
Εκπαιδευτική Ρομποτική  
Η εκπαιδευτική ρομποτική εισήχθηκε στην εκπαιδευτική δραστηριότητα από   την Άνοιξη του 2011. Μέσα από τις διάφορες δραστηριότητες που προκύπτουν   αναπτύσσεται η ομαδοσυνεργατική προσέγγιση στη μάθηση, οι μαθητές αποκτούν   κατασκευαστικές δεξιότητες και δεξιότητες προγραμματισμού, μαθαίνουν να   επιλύουν προβλήματα και προβληματικές καταστάσεις και εισάγονται από πολύ   μικροί στην αλγεβρική σκέψη των επαναλήψεων και των μοτίβων. Το σχολικό έτος   2012-2013 δύο ομάδες ρομποτικής, τριών και δύο ατόμων, συμμετείχε στον πρώτο   διαγωνισμό ρομποτικής στην Κρήτη, προκριματικό για την παγκόσμια Ολυμπιάδα   ρομποτικής, πετυχαίνοντας μια πολύ καλή επίδοση.  
Ταινίες Μικρού Μήκους  
Τα γυρίσματα μιας τέτοιας ταινίας έχει γίνει για τους μαθητές ένα γεγονός το οποίο   περιμένουν με αγωνία και όχι άδικα. Τους δίνεται η ευκαιρία με τις προτάσεις τους να   διαμορφώσουν και να φτιάξουν το σενάριο, να συμμετέχουν ως ηθοποιοί και αν το   θέλουν και ως τεχνικοί γυρίσματος. Ο καθένας από το πόστο του συνθέτει μια ομάδα   με μια ιδιαίτερη δυναμική, που ξέρει να εκφράζεται, να αυτοσχεδιάζει, να κρίνει και     πάνω από όλα να διασκεδάζει δημιουργώντας κάτι ξεχωριστό.